Mzdové účetnictví
Když se řekne mzdové účetnictví, většina lidí si na první dobrou vybaví zpracování mezd zaměstnanců. Tím to ale zdaleka nekončí. Mzdové účetnictví obsahuje poměrně rozsáhlé spektrum povinností, které vznikají již v momentě přijetí prvního zaměstnance do firmy. Veškeré administrativní činnosti s tím spojené se poté promítají také do personální agendy společnosti a výsledky pak zaměstnavatel předává příslušným státním orgánům. Vše tedy začíná uzavřením pracovní smlouvy, dohody o provedení práce (DPP) nebo dohody o pracovní činnosti (DPČ) mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Následují výstupy z pracovní lékařské prohlídky, školení bezpečnosti práce (BOZP) a požární ochrany (PO), popřípadě dohoda o hmotné odpovědnosti, poskytování stravenek, srážkách ze mzdy apod.
Velké firmy (nad 200 zaměstnanců) zpravidla zaměstnávají vlastní mzdovou účetní, která má na starosti kompletní agendu týkající se mezd a mnohdy také úzce spolupracuje s personálním oddělením. A to zejména v oblasti shromažďování podkladů, ze kterých se mzda vypočítává, resp. které mají vliv na její konečnou výši. Jsou to např. informace o odpracované době, návštěvách lékařů a době nemoci, čerpání dovolené a detaily k přiznání odměn nebo jiných pohyblivých složek mzdy. Z vypočtené čisté mzdy se pak dále strhávají např. srážky za stravenky, soukromé telefonní hovory, výživné, nebo exekuční srážky a další.
Při odchodu zaměstnance z firmy pak musí mzdová účetní vystavit zápočtový list, zadat k proplacení případnou nevyčerpanou dovolenou, vystavit Potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti, vyhotovit mzdový list nebo případně oznámit soudu či exekutorovi, že tento konkrétní zaměstnanec ve firmě přestal pracovat. Nejvíce práce má potom na konci roku, kdy vystavuje Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, zajišťuje podepsání růžového Prohlášení poplatníka na další kalendářní rok, vyplňuje a odesílá evidenční listy důchodového pojištění (ELDP), zajišťuje archivaci všech potřebných dokumentů atd. Jak sami vidíte, mzdové účetnictví není zdaleka jen o výplatě mezd a k jeho vykonávání je zapotřebí mnohých znalostí a zkušeností.
Kdy se vyplatí řešit mzdové účetnictví externě
Jako majitel menší firmy můžete mzdové účetnictví řešit externí spoluprací s účetní agenturou. Odpadne vám tím nepříjemné papírování, a především ušetříte hodně času. Sehnat kvalifikovanou, zkušenou, a hlavně zodpovědnou účetní není v dnešní době snadné a pokud máte jen pár zaměstnanců, tak se vám to navíc ani finančně nevyplatí. Rádi se o vše postaráme za vás a zajistíme vám kompletní agendu s maximálním komfortem. Ve kterých případech se tedy vyplatí řešit mzdové účetnictví externě? Je to zpravidla když:
➡️ Vedete mzdovou agendu interně a zvažujete levnější a efektivnější řešení.
➡️ Mzdové účetnictví vám vede jiná agentura, ale nejste spokojení. Hledáte lepší služby za příznivou cenu, flexibilní komunikaci nebo vyšší odbornost.
➡️ Vaše stávající mzdová účetní odchází do penze nebo na mateřskou dovolenou a vy za ni hledáte kvalitní náhradu.
➡️ Zakládáte novou firmu a chcete se naplno věnovat svému podnikání. Nechcete se zdržovat papírováním, ale vlastní mzdová účetní se vám finančně nevyplatí.
Problematika mzdového účetnictví je velmi široká. Nejde se jí věnovat bez hlubších znalostí pracovního práva, sociálních a zdravotních odvodů, daní apod. Kromě toho je třeba neustálého vzdělávání a sledování aktuální legislativy a všech případných změn. Náš odborný tým vám garantuje profesionální servis, individuální přístup a pružnou komunikaci za bezkonkurenční ceny.
Mzdové účetnictví profesionálně a bez starostí
Jak už jsme nastínili výše, mzdové účetnictví zahrnuje mnoho dílčích úkolů, které vyžadují odborné znalosti a zkušenosti z praxe. V neposlední řadě je třeba mít také odpovídající technické vybavení a kvalitní programy, ve kterých se příslušná data zpracovávají. To vše stojí čas i peníze, které můžete ušetřit, pokud se obrátíte na externího partnera. Nabízíme vám kompletní poradenství a pomoc v následujících oblastech:
- zpracování mezd zaměstnanců
- tvorba výkazu sociálního a zdravotního pojištění
- vedení mzdových listů a evidenčních listů důchodového pojištění
- roční vyúčtování daní zaměstnanců
- podpora při přípravě pracovně-právní dokumentace
- podpora při nastavování zaměstnaneckých benefitů a tvorbě odměňovacích schémat
- přihlášení a odhlášení zaměstnanců
Zachování mlčenlivosti a ochrana vašich firemních i osobních údajů je pro nás samozřejmostí. Zakládáme si na profesionalitě, individuálním přístupu ke každému klientovi a pružné komunikaci. Dodržujeme termíny a můžete se na nás vždy spolehnout. Ochotně vám zodpovíme všechny vaše dotazy a pokusíme se vám vyjít maximálně vstříc v případě nestandardních požadavků. Náš odborný tým si neustále zlepšuje kvalifikaci, sleduje změny v legislativě a zajímá se o novinky z oboru. Převezmeme za vás veškerou administrativu a postaráme se, aby bylo vaše mzdové účetnictví v naprostém pořádku. Ušetřený čas můžete věnovat třeba rozvoji svého podnikání.